- Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
- bieżące;
- klasyfikacyjne:
- śródroczne i roczne
- końcowe.
- Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.
- Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
- Bieżące oceny w klasach I–III, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych począwszy od klasy IV Szkoły podstawowej oraz oceny końcowe, ustala się w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący – 6;
- stopień bardzo dobry – 5;
- stopień dobry – 4;
- stopień dostateczny – 3; 5) stopień dopuszczający – 2;
6) stopień niedostateczny – 1.
W bieżącym ocenianiu dopuszcza się również stosowanie znaków " + " i " - " oraz innych oznaczeń w dzienniku, dopuszczonych do stosowania przez dyrektora.
- Oceny bieżące wpisujemy do dziennika cyfrowo, natomiast śródroczne i roczne w pełnym brzmieniu.
- Nauczyciele przyjmują następujące ogólne wymagania edukacyjne na poszczególne oceny szkolne w stopniach:
- stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
- posiadł wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej w 100%,
- samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z zakresu programu nauczania, proponuje rozwiązania nietypowe,
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu szkolnym, powiatowym, wojewódzkim lub posiada inne, porównywalne osiągnięcia,
- stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- opanował zakres wiedzy i umiejętności określony podstawą programową w 88%,
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, potrafi korzystać z różnych źródeł informacji łącząc wiedzę z różnych przedmiotów i dziedzin oraz stosować ja w nowych sytuacjach, - posiada umiejętności wnioskowania i uzasadniania swojego zdania,
- z łatwością posługuje się słownictwem związanym z dana dziedzina wiedzy, poprawnie formułuje dłuższe wypowiedzi,
- stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej w 70%. 4) stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- opanował treści podstawy programowej danego przedmiotu w 50%,
- posiada proste, uniwersalne umiejętności pozwalające rozwiązywać typowe problemy o średnim stopniu trudności.
- stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
5) stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- opanował treści z podstawy programowej w 30%,
- rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania i problemy o niewielkim stopniu trudności często powtarzające się w procesie nauczania.
6) stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej na poziomie 30%, co uniemożliwia mu dalsze zdobywanie wiedzy nawet z pomocą nauczyciela.
- Kryteria oceniania sformułowane są w Przedmiotowych Systemach Oceniania opracowanych przez zespoły przedmiotowe.
- Nauczyciele stosują następujące sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
- praca pisemna – rozumiana jako zaplanowane przez nauczyciela dłuższe samodzielne pisemne prace kontrolne uczniów przeprowadzane w szkole podczas zajęć edukacyjnych w celu sprawdzenia ich wiedzy i umiejętności, obejmujące materiał większy niż z trzech lekcji:
- w jednym tygodniu mogą być najwyżej trzy, takie prace, zapowiedziane i wpisane do dziennika z tygodniowym wyprzedzeniem;
- jeżeli z przyczyn zdrowotnych lub losowych uczeń nie może napisać pracy klasowej z całym oddziałem, to po uzgodnieniu z nauczycielem powinien to uczynić w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły.
- Prace klasowe powinny być poprzedzone lekcją powtórzeniową i zapisane w dzienniku z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem;
- przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punków na ocenę:
- praca pisemna – rozumiana jako zaplanowane przez nauczyciela dłuższe samodzielne pisemne prace kontrolne uczniów przeprowadzane w szkole podczas zajęć edukacyjnych w celu sprawdzenia ich wiedzy i umiejętności, obejmujące materiał większy niż z trzech lekcji:
0% - 29% - niedostateczny;
30% - 49% - dopuszczający;
50% - 69% - dostateczny;
70% - 87% - dobry;
88% - 99% - bardzo dobry;
100% - celujący;
- odpowiedzi ustne;
- zadania praktyczne, kartkówki. Kartkówki mogą być niezapowiadane. Oceny z kartkówek nie podlegają poprawie, obejmują od jednego do trzech ostatnich tematów lekcji. 4) ćwiczenia sprawnościowe i inne, zgodne z przedmiotowymi zasadami oceniania; 5) w klasach I–III nauczyciel nie zadaje uczniowi:
- pisemnych prac domowych, z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą, ćwiczenia usprawniające motorykę małą są obowiązkowe dla ucznia i nauczyciel może ustalić z nich ocenę.
- praktyczno-technicznych prac domowych – do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych;
- w klasach IV–VIII nauczyciel może zadać uczniowi pisemną lub praktyczno- techniczną pracę domową do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych, z tym że nie jest ona obowiązkowa dla ucznia i nie ustala się z niej oceny.
- Uczeń ma prawo do jednokrotnego poprawienia ocen cząstkowych z prac pisemnych obejmujących większe partie materiału w ciągu dwóch tygodni od dnia wpisania oceny do dziennika. Otrzymaną ocenę z poprawy sprawdzianu/ pracy pisemnej wpisuje się do dziennika obok pierwszej oceny. Każda otrzymana ocena jest brana pod uwagę przy wystawianiu ocen śródrocznych i rocznych.
- Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi i na prośbę rodzica, jego
- Nauczyciel wystawiając ocenę udziela informacji zwrotnej.
- Ocenione prace pisemne uczeń powinien otrzymać w ciągu 2 tygodni.
- Nauczyciel obowiązany jest systematycznie oceniać uczniów.
- Uczniowie oraz Rodzice są na bieżąco informowani o postępach dziecka, podczas spotkań z rodzicami, konsultacji - według ustalonego harmonogramu zmieszczonego na stronie szkoły oraz podczas spotkań indywidualnych z wychowawcą lub nauczycielem oraz przez e- dziennik.
- Nauczyciele przechowują sprawdzone i ocenione prace pisemne uczniów do 31 sierpnia danego roku szkolnego.
- Nieprzygotowanie ucznia do lekcji:
- uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją nieprzygotowanie w liczbie określonej w przedmiotowych zasadach oceniania
- nie ocenia się ucznia negatywnie w dniu powrotu do Szkoły po dłuższej nieobecności;
- nie ocenia się negatywnie ucznia znajdującego się w trudnej sytuacji losowej (wypadek, śmierć
bliskiej osoby i inne niezależne od woli ucznia).
- Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
OCENIANIE BIEŻĄCE
- Szczegóły