ROCZNY PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ

W roku szkolnym 2019/2020 świetlica będzie czynna w godzinach 6:30 - 16:00

 

OGÓLNE CELE PROGRAMOWE PRACY
 OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZEJ

  1. Zaspokojenie potrzeb psychicznych wychowanków tj.: potrzeba bezpieczeństwa, akceptacji, szacunku, samorealizacji w klimacie wzajemnej serdeczności.
  2. Umożliwienie uczniom samodzielnego przygotowywania się do lekcji, utrwalania wiadomości i umiejętności oraz zorganizowanie pomocy dzieciom mającym trudności w uczeniu się.
  3. Rozwijanie społecznej aktywności, samodzielności i samorządności oraz umiejętności koleżeńskiego współżycia w grupie.
  4. Kształtowanie kulturalnego zachowania wychowanków i pomoc w przezwyciężaniu negatywnych wpływów środowiska.
  5. Odkrywanie zdolności, rozwijanie zainteresowań i aktywności twórczej wychowanków.
  6. Wdrażanie do właściwego korzystania z dóbr przyrody i kultury.
  7. Kształtowanie patriotycznych uczuć dla małej i dużej ojczyzny.
  8. Wyrabianie nawyku zdrowego, bezpiecznego i aktywnego organizowania sobie czasu wolnego.
  9. Wprowadzenie elementów relaksu, swobody i aktywności zgodnej z własnymi potrzebami oraz poczucia wolności od zewnętrznego przymusu i związanego z tym odprężenia psychicznego.
    10. Podejmowane działań w celu przygotowania uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu.

Zadania kierunkowe pracy świetlicy:

  1. TROSKA O BEZPIECZEŃSTWO DZIECI
  • Utrwalenie zasad bezpiecznej i odpowiedzialnej zabawy w świetlicy szkolnej oraz na placu zabaw.
  • Rozmowy na temat bezpiecznej drogi do i ze szkoły z wykorzystaniem filmów i ilustracji prezentujących przykłady prawidłowego i złego zachowania na drodze.
  • Doskonalenie umiejętności właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia.
  • Zapoznanie ze znakami drogowymi.
  • Cyberprzemoc; bezpieczeństwo dziecka w Internecie, odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych.
  1. PROMOWANIE POSTAWY WZAJEMNEJ ŻYCZLIWOŚCI I SZACUNKU WZGLĘDEM SIEBIE. KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW KULTURY OSOBISTEJ
  • Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych.
  • Kształtowanie i utrwalanie nawyku stosowania na co dzień zwrotów grzecznościowych.
  • Wyrabianie właściwego stosunku do pracowników szkoły.
  • Wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie.
  • Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole.
  • Kształcenie właściwego stosunku do mienia szkolnego oraz własności prywatnej, dbanie o estetykę i porządek w świetlicy i szkole.
  • Ukazywanie sposobów kulturalnego zachowania się przy stole, wyrabianie nawyków higieny osobistej.
  • Wyrabianie prawidłowych nawyków w zakresie czynnego wypoczynku.
  • Dbanie o dobry wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej.
  1. ZAPEWNIENIE POWODZENIA SZKOLNEGO WYCHOWANKOM ŚWIETLICY
  • Zorganizowanie warunków i zapewnienie czasu na odrabianie zadań domowych i naukę w rozkładzie dnia świetlicy.
  • Pomoc w odrabianiu lekcji, organizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce.
  • Wskazywanie sposobów skutecznego uczenia się.
  • Dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej. Ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu.
  • Wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków.
  1. POZNANIE I ROZWIJANIE ZAINTERESOWAŃ DZIECI ORAZ NABYWANIE UMIEJĘTNOŚCI ORGANIZOWANIA CZASU WOLNEGO

Ukazywanie alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu w formie aktywności:

  • plastycznej: poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych;
  • teatralnej: oglądanie występów grup teatralnych; czytelniczo – medialnej: aktywne uczestnictwo w życiu szkoły (apele, uroczystości), udział w imprezach kulturalno - rozrywkowych organizowanych w szkole (zabawy, mikołajki, andrzejki i inne), świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, współpraca
    z biblioteką szkolną;
  • zajęć umuzykalniających: przeprowadzanie zabaw muzyczno- rytmicznych, nauka nowych piosenek, powtarzanie już poznanych, słuchanie wybranych utworów muzyki klasycznej i współczesnej, nauczanie kroków, elementów tanecznych i łączenie ich w układy taneczne, tańce integracyjne.
  • zajęć hobbystycznych;
  • zajęć sportowych, gier i zabaw (ruchowych, planszowych, wymyślonych przez dzieci).
  1. PRZYBLIŻANIE DZIECIOM DOROBKU KULTURALNEGO REGIONU I KRAJU (EDUKACJA REGIONALNA I PATRIOTYCZNA)
  • Poznanie specyfiki regionu i jego kultury.
  • Kultywowanie regionalnych tradycji, obyczajów i zwyczajów.
  • Zaznajamianie z miejscowym folklorem, sztuką ludową.
  • Uroczyste obchody rocznic i świąt państwowych.
  • Wykonywanie gazetek i dekoracji okolicznościowych.
  1. KULTYWOWANIE TRADYCJI I ZWYCZAJÓW SZKOLNYCH
  • Poznanie tradycji szkoły i jej patrona.
  • Aktywne uczestnictwo w życiu szkoły (apele, uroczystości).
  • Organizowanie i udział w imprezach kulturalno - rozrywkowych wg kalendarza imprez.
  • Przeprowadzanie imprez okolicznościowych w świetlicy.
  1. EDUKACJA PROZDROWOTNA
  • Wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku. Organizowanie czynnego wypoczynku dzieci po zajęciach lekcyjnych - zabaw i gier ruchowych.
  • Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie i współpraca z dorosłymi w tym zakresie.
  • Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój.
  • Zdobywanie umiejętności rozpoznawania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
  1. EDUKACJA EKOLOGICZNA I PRZYRODNICZA
  • Wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka na środowisko naturalne.
  • Poznawanie zasad zachowania się na obszarach chronionych.
  • Poznawanie roślin i zwierząt oraz uwrażliwianie dzieci na otaczające środowisko przyrodnicze
  • Udział w akcjach „Sprzątanie Świata” , „Dzień Ziemi” i innych tego typu.
  1. EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA
  • Upowszechnianie czytelnictwa w celu zdobywania nowych wiadomości i zaspokojenia potrzeb poznawczych.
  • Czytanie przez uczniów klas starszych literatury dziecięcej młodszym koleżankom i kolegom.
  • Rozwijanie czytelnictwa poprzez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem.
  • Poszukiwanie i wykorzystywanie informacji z encyklopedii, słowników i innych źródeł medialnych.
  • Współpraca z biblioteką przy organizowaniu imprez związanych z propagowaniem czytelnictwa wśród dzieci.

 10.DZIAŁANIA PODEJMOWANE W CELU NAKIEROWANIA UCZNIÓW DO WYBORU KIERUNKU KSZTAŁCENIA I ZAWODU.

 Wyjaśnienie znaczenia pracy w życiu człowieka, wie, czym zajmuje się np. policjant, strażak, lekarz, weterynarz i wie, jak można się do nich zwrócić o pomoc.

  • Zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów.
  • Uruchomienie kreatywności uczniów na temat swojej przyszłości poprzez realizację prostych projektów w zakresie form użytkowych, w tym służących kształtowaniu własnego wizerunku w otoczeniu.
  • Uświadomienie uczniom roli zainteresowań i predyspozycji w wyborze  zawodu.
  • Rozwijanie umiejętności oceny swoich możliwości.

FORMY I METODY PRACY:

  • zajęcia inspirujące rozwój zainteresowań i pasji (pogadanki, spotkania z ciekawymi ludźmi, zabawy tematyczne, konkursy, kwizy, zagadki, wystawki, prezentacja kolekcji itp.);
  • zajęcia manualne, plastyczne, techniczne (zabawy konstrukcyjne, układanki, puzzle, malowanie farbami, rysowanie, kolorowanie, wycinanie, wydzieranie, sklejanie i wyklejanie, szycie i wyszywanie, modelowanie, orgiami itp.);
  • zajęcia muzyczne, ruchowe z elementami choreografii (zabawy taneczne, zabawy ruchowe przy muzyce itp.);
  • żywe słowo, teatralne formy pracy (pisanie bajek, opowiadań, programy artystyczne, inscenizacje, przedstawienia itp.);
  • zajęcia sportowo-turystyczne (gry i zabawy ruchowo- sportowe na boisku szkolnym, na placu zabaw, w sali zabaw, wycieczki, spacery itp.);
  • gry i zabawy (integracyjne, podwórkowe, tematyczne, dowolne zgodne z potrzebami dzieci, zabawy z zastosowaniem dramy itp.);
  • relaksujące, wyciszające (relaks przy muzyce, wypoczynek na materacach, zabawy wyciszające i relaksujące, dowolne zabawy dzieci, oglądanie bajek, spacery itp.);
  • zajęcia czytelniczo - medialne (czytanie prasy dla dzieci, bajek, baśni, opowiadań, wierszy, omawianie oglądanych programów telewizyjnych, filmów i bajek, wskazanie zagrożeń niewłaściwego korzystania z telefonu, komputera, Internetu itp.);
  • zajęcia o charakterze korekcyjno - kompensacyjnym, terapeutycznym
    i wyrównawczo dydaktycznym (ćwiczenia grafomotoryczne, karty pracy, gry edukacyjne itp.);
  • odrabianie prac domowych i utrwalanie zdobytych na zajęciach lekcyjnych wiadomości i umiejętności.